tisdag 23 juli 2013

Äkta vara


Under mina 40 år i Shorinji Kempo och ishockey har jag mött dem. I olika yrkesroller jag stött på dem. Somliga har blivit mina vänner. Alla har gett mig inspiration.  

Jag kallar dem den äkta varan.


Det är personer som är närvarande och lever sina liv med entusiasm och intresse. Vakna och nyfikna. De är människor som talar med handlingar snarare än ord. Människor som inte har tid att posera eller spela teater. De försöker leverera med varje del av sin kropp och sinne.

De har alla målbilder och delmål. De är sluga och fokuserar på små kortsiktiga mål. Det som går att kontrollera, ger låga förväntningar och minimerar bakslag. De vet hur de ska navigera mot sin målbild. Att undvika att styras av yttre påverkan. 

De har regelbundna tider för träning. Men utnyttjar varje ledig stund till att träna. Var som helst och när som helst. I dojon, på jobbet eller i garaget.
De är ivriga, entusiastiska och intresserade.

De har alla en tränare. Men följer inte en personlig tränare, instruktör eller sensei. 
De längtar efter mer. Vet att all kunskap inte finns hos en mästare. 

De är uppmärksamma och omsorgsfulla. Skriver träningsdagbok. Filmar sig själva när de tränar. Värderar sina styrkor och svagheter. De tränar med vem som helst. Utan ego eller prestige. De söker på YouTube efter kunskap och inspiration. 
Är aktiva och mycket engagerade.

Deras träning handlar inte om att få en snyggare yta. Inte främst om att erövra svarta bälten eller om att vinna tävlingar. Det verkliga syftet är glädje och kärlek till idrotten. De är uppslukade i utmaningen att få kontroll på rörelser och tekniker. 
De älskar att träna. 

Oavsett talang eller inte blir dessa personer alltid kompetenta och skickliga.

De är den äkta varan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar