söndag 28 juli 2013

Samla på träningspass

I juli var det årliga sommarlägret i Shorinji Kempo. För många ett gyllene tillfälle att träna för bra instruktörer, träffa nya människor och få många träningspass. Jag hade tillfället att observera träningen från sidan.

När jag ser ut över dojon ser jag att många är erfarna. Brun- och svartbälten som lagt åtskilliga träningspass i sina träningslokaler (dojo). Månad efter månad. År efter år. Många är tekniskt mycket skickliga. Har stor närvaro och fokus. Andra har svårigheter med både teknik och närvaro.     

Det sägs att det tar 10 000 timmar att bemästra ett instrument, idrott eller konst. Ingen vet säkert. Det som alla vet är att träning handlar om långsiktighet. Det handlar om år innan du når din högsta nivå. Vill du nå dit måste du bli van att samla ihop många träningspass.

Fokus och närvaro
Men jag såg dessa dagar att det för vissa krävs mer.  

Elever hade helt olika sätt att närma sig träningen. Somliga verkade ha en avsikt med sin träning. Meditationen har ett syfte. Att förbereda sig för träningen, bli närvarande och uppmärksamma. När träningen startar hittar de snabbt tränarens våglängd. Är mottagliga för feedback. Andra har uppenbara svårigheter att vara där. Tar inte emot feedback. Slösar energi på negativt självsnack som inte innebär någonting. Att de är dåliga och inte kan lära sig.   

Jag frågar mig - varför?

Jag återgår till att följa de som är närvarande och vill delta. De gör tekniker, embu och sparring. Jag ser hur de hittar fram till träningskompisarna. Ger varandra energi. De testar nya övningar och korrigerar sin teknik. Undersöker vad som fungerar. Utvecklas.

Som domare ser jag dem som har modet att delta i SM. De har gett sig in på något som är svårt att hantera. Både fysiskt och mentalt. Två minuter i rampljuset och där minsta misstag kan vara ödestiget. De är nervösa men genomför uppgiften.
Växer.

Att träna innebär att samla träningspass på hög. Att försöka nå de 10 000 timmarna.

Men du måste ha en avsikt med varje träningspass. 

Den skall reflektera din tankar.

Den ska synas i dina ord och handlingar. 

Först då finns det hopp.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar