måndag 12 augusti 2013

Anpassning

I hela mitt träningsliv har jag varit grundlig. Fört anteckningar över träningspassens övningar, intensitet, frekvens och repetitioner. Värderat mina styrkor och svagheter.
Det har gjort att jag har ett vant öga att se förändringar. Kortsiktiga som långsiktiga.

Efter min operation har mina kroppsliga funktioner stegvis försämrats. Anpassats till den nuvarande låga belastningen. Efter 2 veckors sängliggande kunde jag inte längre nå mina tår. Några veckor innan kunde jag greppa om hela foten. Efter 2 månader försökte jag lyfta min 32 kg kettlebell. Den gick inte att rubba. Efter 4 månader var jag nere i dojon och kände att snabbheten var som bortblåst. Efter 6 månader så började jag notera att även arbetskapaciteten börjar bli sämre. Blir trött av att jobba med vanligt trädgårdsarbete. 

Det här är värdefull information. Skapar möjligheter. Är upplyftande för min rehabilitering.

I den ordning som mina fysiska kvalitéer försvann, anpassar sig kroppen igen. 
  1. Rörlighet förbättras på dagar.
  2. Styrka förbättras på veckor.
  3. Snabbhet förbättras på månader.
  4. Arbetskapacitet förbättras på år.
Det gör att jag inte blir hysterisk när jag inte utvecklas. Kämpar med övningar i veckor.
Träningen uppgift är skapa fysiska och mentala avtryck. Det tar tid.
Olika tid.  

Många veckor kommer upplevas som utan mening. Det händer ingenting. Så ska det vara. Jag har tränat Shorinji Kempo i 30 år. Det är 1500 veckor. Om jag utvecklats stadigt varje vecka hade jag kunnat möta en grizzlybjörn utan att tveka. 

För att lyckas med din träning måste du lära känna din kropp och ditt sinne. 
Förstå hur den anpassar sig över tid.
Se sammanhangen.
Hålla dig till din plan.
Jobba.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar