onsdag 18 september 2013

Träna styrka och bli snabbare


Jag har problem med rörelserna i höger sida.  Jag brukar säga till mina vänner att i vänster sida är jag 5 Dan i Shorinji Kempo. I höger är jag nybörjare.

När jag med min högra sida utför en rörelse i Shorinji Kempo blir rörelsen inte alls bra.

Jag vet varför.

En rörelse inom idrott fungerar inte utan styrka, snabbhet och motorik.

Resultatet blir att när jag skall utföra en kroppsförflyttning följt av en parering och kontring måste aktiva muskler vara tillräckligt starka. Därefter ska musklerna spännas mycket snabbt och skapa en rörelsehastighet. Till sist måste alla inblandade muskler samordnas i en våg från golvet, upp genom kroppen och ut i benet. Det styrs av den motoriska kontrollen som sitter i hjärnan.

Jag misslyckas tyvärr på alla tre punkter. Men jag jobbar stenhårt för att bli bättre.


Det borde du också göra.

Det finns tydliga samband mellan förbättrad styrka och ökad snabbhet. 

Det fungerar så här. 

För att skapa största möjliga kraft i dina muskler krävs tid. Den tid som foten är i kontakt med marken i löpning eller skenan är i kontakt med isen i ett skridskoskär. Människans kontakttid med underlaget har visats vara ganska dålig. I princip är den aldrig lång nog för att hinna skapa maximal kraft i löpsteget eller skridskoskäret. Avgörande blir då hur mycket kraft du kan alstra under den tid du har på dig. Genom att bli starkare i benen kompenserar du för den dåliga kontakttiden med marken eller isen. 

Din maxstyrka sätter alltså begränsningen på hur accelerationsnabb du kan vara.

Det är anledningen till att gymmet bör vara ditt andra hem efter ishallen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar