fredag 25 oktober 2013

Avtryck

Tidigare släpade mitt sinne som en trål på havets botten. Allt som jag inte behövde fastnade. Uppgivenhet, maktlöshet, vrede och bitterhet. Gav energi som jag sände ut till mina närmaste. Gjorde livet jobbigt för alla.

Efter det har jag plågats av föreställningar. Tvingats acceptera verkligheten. Drivits till förändring. Energin jag sänder ut nu är annorlunda. Lämnar ett annat spår hos mina närmaste. Ger lugn.


Vi sänder alla ut energi. Ger och tar. Lämnar avtryck.
I våra familjer, bland vänner, grannar, skolan och i idrottsklubben gör vi kontinuerliga spår. Sprider vår energi.

Har du frågat dig vad du lämnar för energi till din omgivning? Vad du lämnar för spår under träningen? Ger du eller dränerar du träningskompisarnas energi?
Jag ställer inte denna fråga för att du ska få intellektuell stimulans. Dyka ned i någon självhjälpsbok och problematisera din uppväxt. Jag frågar dig utifrån ett rent praktiskt perspektiv. Det som du upplever i träningen. I dojon, på rinken eller i idrottshallen. I träning med dina kompisar.

Bara du vet! 

Om du verkligen vill förändra dig. Sprida värdefull energi till dina träningskompisar har jag några förslag:

Släpp din rädsla.
Rädsla är överdrivet. Undersök dina rädslor och du kommer att se att de flesta inte går att kontrollera. Varför plåga dig mer? Släpp dem. De rädslor som du kan kontrollera, se dem i vitögat och övervinn dem. Börja agera. Det ger värdefull energi.  

Slut fred
Vi har alla våra demoner. Det skapar en tyngd som hindrar dig från att agera. Färdas lätt. Ta tillbaka din energi genom att be människor om ursäkt eller förlåtelse. Bara du kan och vet vad som behöver göras. Det ger värdefull energi.

Tänk öppet
Sluta tänk i raka banor. Tänk kreativt. Öppna dig för nya idéer. Fråga inte efter färdiga svar. Ifrågasätt de färdiga svaren och de som anses fulländat. Fråga dig ofta – vad i helvete är det som pågår? Det ger värdefull energi.

Följ dina värderingar
Att leva enligt dina värderingat är självuppfyllande. Då mår du bra. Oavsett var i livet du är. 
I vardagen, i träningen, matchen eller turneringen ska du vårda dem. Minnas. 
Det ger dig goda utsikter och oavkortat värdefull energi.

Vill du fortsätta lämna ditt avtryck i andras liv med dålig energi är det ditt val. Men kom ihåg att uppvaknandet kommer bli brutalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar