torsdag 17 oktober 2013

Idrottens viktigaste komponent

Det här är mitt område. Min bakgård.
Jag har bevakat det i snart 30 år. Sökt efter fulländning. 
Fram till förra året var jag skicklig. Kunde göra motståndaren svag och mig själv stark. Kontrollera dem stående. Kasta dem till marken.

Jag pratar förstås om balans.

Balans är den viktigaste komponenten för en idrottare. Den ligger till grund för alla rörelser oavsett idrott. En ishockeyspelare ska kunna åka bakåt, framåt och i sidled. Bromsa, snurra och tackla. Hårt uppvaktad av motståndare ska pucken passas till rätt adress. 
Det kräver balans. 

En Shorinji Kempo utövare ska på bråkdelen av en sekund reagera på attacker. Leda bort motståndarens kraft, flytta tyngdpunkt, i rätt tid, i rätt plan, i rätt riktning och skapa kraft. 
Det kräver balans.

Jag delar upp balans i 3 zoner. En statisk- och en dynamiskzon samt en zon för den specifika idrotten. 

I den statiska zonen står fötterna stabilt på marken. Kroppen balanseras runt tyngdpunkten som ligger mitt i kroppen några centimeter nedanför naveln. En mycket bra grundövning är att stå på ett ben och göra olika rörelser. Eftersom tyngdpunkten flyttar sig när du rör olika kroppsdelar måste musklerna korrigera för att hålla balansen. Det är en bra startpunkt innan du går vidare med mer komplexa övningar.




I den dynamiska zonen är kroppen alltid i rörelse. Vid förflyttning förlorar du balansen för ett ögonblick och återfår kontrollen direkt igen. De ger dig en bra bas oavsett idrott. Den här filmen visar hur du kan träna dynamisk balans när, var och hur som helst. 

I den specifika idrottszonen arbetar du med balansövningar inom din idrott. Då kallas det för teknikträning. I Shorinji Kempo handlar det om övningar där du måste reagera i en viss riktning för att behålla balansen. Därefter utnyttjar du motståndarens kraft. Lägger till din egen och kastar. En Shorinji Kempo instruktör visar hur man tar balansen på en person. 



När du tränar balans ska övningarna ALLTID vara en utmaning. Lägg balanspasset under uppvärmningen med hög intensitet. Dagligen. Ligg på gränsen vad du klarar.

Balansträning är roligt. Kräver tålamod. Fokus.

Fall inte i fällan och bli betraktare.Det är lätt och säkert.
I Shorinji Kempo finns det många som imponerar. Är magiska. 
Var istället aktiv i din egen utveckling. Det är varken lätt eller säkert.

Vägen framåt mot bättre balans kräver ditt absoluta engagemang. 

Trodde du att det skulle kunna vara på något annat sätt? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar