söndag 27 oktober 2013

Kondition

Kondition innebär att kunna arbeta hårt under en lång period. Utan att ge upp.
Alla idrotter från golf till MMA kräver kondition. Men på olika sätt.
Vissa hävdar att en självförsvarssituation är över på 10-15 sekunder och därför behövs ingen kondition. Det är bara en ursäkt för att inte komma ut i löpslingan på morgonen. Sitta kvar vid frukostbordet. Äta bacon och ägg på vitt bröd.

Vem skulle klara en självförsvarssituation bäst? Johan på vänstra eller högra bilden?


Att ha kondition innebär att ha ett hjärta som effektivt pumpar ut stora mängder syresatt blod i kroppen. Vill du förbättra syreupptagningsförmågan finns det två grundläggande sätt:

Intervallträning
Ökar främst hjärtats slagvolym vilket gör att mer blod pumpas ut till musklerna.
Det finns tre grundläggande former att träna intervallträning:
  • Korta intervaller - arbeta 20 s, vila 10 s – upprepa i 20 min.
  • Medellånga intervaller - arbeta 60 s, vila 20 s – upprepa i 30 min.
  • Långa intervaller - arbeta 3 min, vila 1 min – upprepa i 30 min.
Distansträning
Gör att musklernas förmåga att ta upp syre förbättras genom att antalet förbränningsfabriker (mitokondrier) ökar i muskelcellerna. För att denna typ av träning skall vara effektiv måste den pågå i minst 30 minuter. Gränsen uppåt är flytande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar