onsdag 27 november 2013

Gör ett val

Början av veckan präglades av hockey. Jag och min son Simon var i Karlskrona och tränade med deras hockeygymnasium. Han tränade med båda juniorlagen - J18 och J20. Gjorde mycket bra ifrån sig.

Annat var det för två år sedan. Då blev Simon avhyvlad av tränare, ledare och mig för att han var en latmask. En drönare på isen. Utan geist.

Han nötte bänk. Gnällde på tränare. Skällde på mig. 

När han var möjlig att påverka pratade tränare, ledare och jag med honom. Alla hade olika infallsvinklar. I grunden handlade det om samma sak. Att välja bort vägen för slöfockar. Kliva på vägen mot skicklighet. En väg som kräver att han måste anstränga sig. Inte bara på matcher och träningar. Utan överallt. Med kosten, vila, gymmet och på isen.

Han såg möjligheten. Gjorde ett val.

Nu skördar har frukten.


Jag har sett många få tillfället att välja. I ishockey, Shorinji Kempo och fotboll. 
Men inte många väljer.

Vägen till din högsta potential går genom att sluta vara bekväm. Du får vara bekväm i bilen, sängen och fåtöljen. Men så fort utrustningen kommer på ska du utmana det inrotade och behagliga. Välja det som är nödvändigt för din utveckling. Dina mål.
Acceptera att det kommer innebära att du måste bli vän med din mjölksyra, smärttröskel och din träningsvärk. Då kommer din satsning leda till att du når din högsta potential.    

Jag har inte sagt att det kommer bli lätt.

Ta mod till dig.

Gör ett val. 

Försök att bli den bästa du någonsin kan bli. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar