onsdag 13 november 2013

Helhetsbild

Framför mig har jag de nya träningsplanerna för Shorinji Kempo. De är härligt blå i färgen. Doftar nytt. De är tre till antalet. En för barn, en för grundtekniker och en med variationer. Sprängfyllda med detaljer, fakta och information.  

Men det saknas något. En viktig komponent. Grunden i all idrott.

Helhetsbilden.

Det är helt i sin ordning. Den uppgiften är din.

Träning är en lång process. Ett enda träningspass ger ingen helhetsbild. Det är ett litet fragment. En pusselbit. Vid varje enskilt träningspass lägger du ditt pussel. Vecka efter vecka. Månad efter månad. Det är i denna process din helhetsbild formas.

Men hur kommer du underfund med instruktörens helhetsbild? Den som vägleder? Ger dig support. Sporrar. Måhända under många år.

För att få svar måste du först veta hur frågan ställs.

Här få du några erbjudanden:
Vad är det du gör? Varför gör du så? Vart ska jag?
Leder den här träningen till att jag blir jag bättre på graderingar, självförsvar eller embutävlingar? Vad är viktigast - göra mig trött eller skickligare?

Om du inte får svar på dessa frågor ska du ta din väska och gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar