lördag 16 november 2013

Medveten träning

Är i dojon och instruerar. Skådar ut över träningen. Följer eleverna noga.
Det är ett härligt gäng av tjejer och killar. Inte många. Men energin är väldigt hög. 
Några är skickliga. Andra har bara tränat någon termin.

Det är slag- och sparkträning. 2 minuter träning följt av 30 sekunder feedback till varandra. Övningen innehåller en parering med kontring följt av en slag- och sparkserie som avslutas med en nedtagning till marken. Några har uppenbara problem. Andra flödar ledigt genom hela övningen. Gemensamt är att alla anstränger sig medvetet för att träna in övningen i kropp och sinne. Alla vill utveckla sig. Gå framåt.

För vissa tar tålamodet snart slut och grubbleriet tar över. De säger det inte öppet. Så vi andra hör. Man jag har varit med förr. Ser rätt igenom dem. Ansiktsuttryck, hållning och hela deras uppenbarelse ljuger inte. Avslöjar dem. Jäkla skit. Jag kan inte. Jag är usel. Med hjälp av träningskompisarna och mig återtar de kontrollen. Lugnar sitt sinne. Tar tillbaka medvetenheten. Stretar vidare.


Ditt liv är så här. För att gå framåt måste du träna. Tyvärr är du inte medveten om att det är träning du håller på med.

Tänk efter lite.

Varje dag så repeterar du handlingar och tankar. Skapar vanor. Gör dig bättre. 
Alla handlingar och tankar är tyvärr inte så medvetna.

Är du på bolaget två gånger i veckan så kan du snart bli så bra att du är där varje dag. 
Snackar du skit om människor varje dag kan du snart bli så bra att du gör det varje timme.
Negligerar du dina vänner när du är pressad kan du snart bli så bra att du gör det avspänd.
Ser du ned på dig själv varje gång du tränar gör du det snart utanför träningen.

Försök istället leva medvetet. Då utvecklas du i en riktning. Den du avser.

Träna medveten handling i alla livets delar. Börja smått och fortsätt med större uppgifter. Fråga dig dagligen. Vad i helvete är det som pågår? Vad är det jag tränar på nu?

Tränar jag på att gå upp i sista stund och stressa till jobbet eller vill jag träna på att gå upp en timme tidigare. Meditera och läsa tidningen i lugn och ro?
Tränar jag på att hoppa över frukosten eller vill jag träna på att den ska vara den bästa måltiden på dagen?
Tränar jag på att skjuta upp läxorna till sista stund eller vill jag träna på att börja i god tid? Slippa stress och panik?
Tränar jag på att konsumera prylar eller vill jag träna på att ge bort och donera?
Träna jag på klaga och tycka synd om mig själv eller vill jag träna på tacksamhet för det jag upplever här och nu?

Livet bestämmer inte vad du ska göra. Det är ditt val. Du blir som du medvetet agerar. 

Det är när vi är medvetna om våra handlingar som vi upplever livet. Lever på riktigt.

Det är dags att påbörja ett nytt skede av ditt liv.

Din klocka tickar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar