onsdag 4 december 2013

Boxen

Sitter vid datorn. Jag gör det ett antal timmar per dag. Söker och studerar om min sjukdom. Den senaste forskningen på möss och människor. Jag har läst mängder med vetenskapliga rapporter. Många pekar i en riktning. Jag diskuterat det med mina läkare. Käbblat. Förklaringarna har ofta varit klena och fulla med stolligheter. Jag vet, läkarna vill mig väl. Men de vill inte gå utanför det inlärda och accepterade. De tvingas stanna i sjukvårdens snäva box.

För mig finns det av förklarliga skäl inte längre någon box. Den är för länge sedan borta. Det har gjort att jag är fri att göra vad jag vill. Det gör jag också.

Tuffa sjukdomar kräver hårda motmedel.

Jag har sedan februari gått ned 18 kilo. Det är med avsikt. Jag lever på en kaloribegränsad ketogen kost som inskränker proteinintaget, utesluter allt socker och i princip alla kolhydrater. Målet är att minska sockret (glukos) i kroppen och låta kroppen gå på fett (ketoner). Studier* har visat att detta är en väg att hålla hjärntumörer i schack. De är i själva verket beroende av glukos och kan inte ta upp ketoner.

Jag har sedan i maj fastat 35 dagar. Har 10 dagar kvar i år. Inga juicer, buljong eller safter. Bara vatten. Avsikten är att är att göra behandlingarna* bättre. Mer effektiva. Läkarna ler lite grand åt mina uppoffringar. Jag ler tillbaka och söker vidare. Nästa år är målet att vattenfasta 100 dagar.

Jag mäter dagligen blodsockret och blodketonerna. Laborerar ständigt med min mat och vätska. Jagar kalorier, protein, kolhydrater och fett. Blir allt bättre. Får blodvärden som tidvis är extrema. Gör läkarna både häpna och mycket bekymrade.

För mig är dessa förändringar ofrånkomliga. Jag måste ge mig in på oprövade områden. Kämpa. Gör det som läkarna inte vågar. Gå utanför sin hårt hållna spilta.

Jag måste till varje pris våga.

Sara 10 år vågar kliva ur sin box

Det här är en träningsblogg. Vad i helvete har det här med träning att göra?

Är det inte uppenbart?

Vågar du inte kliva ur din box och utmana det invanda och accepterade i idrottsvärlden är du rökt. Du blir en medelmåtta. Oavsett idrott.

Vad har gjort Zlatan Ibrahimovic, Peter Forsberg och Michiomi Nakano (Grundare av Shorinji Kempo) så framgångsrika?

De utmanade sin samtid. Klev tidigt ur sin box. Gick sin egen väg.

Den vägen är inte bara öppen bara för stora hjältar. Tvärtom. Den ligger framför oss alla. Känd som okänd. Gammal som ung.

Det gäller bara att våga ta första steget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar