söndag 16 februari 2014

Meditation 1 - Sitta still

Det finns många olika sätt att meditera. Många olika syften.
Att hitta sig själv. Att komma harmoni med omvärlden. Att få en transcendental upplevelse. Att få ett växande jag. Att få bättre självförtroende. Att hitta gud.

Teknikerna är lika många som syftena.
Sitta med benen i kors (lotusställning) eller på underbenen. Sitta på en stol eller ligga på marken. Koncentration på att hålla ryggen rak, slutna ögon och räkna andetag. Fokusera på ett tänt ljus eller en prick på marken. Repetera mantra eller koncentrera sig på chackran i kroppen.

Olika traditioner och syften.

Jag har under det senaste året fått svåra besked om min hälsa. Mitt liv har förändrats i grunden. Det är så det är. Inget jag kan göra något åt. Jag kan uppmuntras av coacher, gurus, präster och psykologer. Ansluta mig till kyrkan, ett buddistiskt sällskap eller gå i terapi. Jag har valt att avstå. Verkligheten ändras inte ändå. Den förblir som den är. Jag kan börja söka efter gud, andar eller utomkroppsliga upplevelser. Men det är inte det jag vill. Det jag vill är att få leva resten av mitt liv i nuet. Lära mig mer om mig själv.
 
Jag har utövat zazen i många år. Sittande meditation från Japan. De senast året har jag haft "fördelen" att vara sjukskriven. Jag har då mediterat flera gånger per dag. Timmar.
Det har gett mig vana. Att sitta.


Under en tid framöver ska jag varva fysiska inlägg med hur du börjar med meditation. Lyckas fullfölja och göra den till en del av vardagen.

Första lektionen börjar nu.

Jag har alltid ett projekt på gång. Söker i min agenda efter nästa händelse. Är på språng.
Så är det nog för många. Personligen skulle inte vilja ha det på något annat sätt. Men det har saknats balans mellan handlande och stillhet.

Vid min strålbehandling bodde jag under veckorna på Hotel i Stockholm. För fördriva tiden började jag sitta ned och titta ut genom fönstret. Observera vad som hände. Människor i rörelse, passerande cyklar och bilar. Förändringar i vädret. Sol, regn och snö. I början blev jag uttråkad efter 5 min. Fick anstränga mig för att sitta i 15 minuter. Efter 6 veckor kunde jag sitta i över 1 timme.

Mitt första råd till dig:
Innan du krånglar dig in i svåra positioner, hålla ryggen spikrak eller räkna andetag.
Lär dig att sitta still. Träna dig på att få ned rastlösheten i både kropp och sinne. Skaffa dig en vana att sitta. Varje dag. Varsomhelst där det känns bekvämt. Stäng av TV, radio, Ipad, mobil och telefon. Därefter sitter du bara. Observerar vad som händer. Inget mer.
Börja med 10 minuter och öka successivt till 30 minuter. I början kommer 10 minuter att kännas väldigt tråkiga och långa. Både din hjärna och din kropp är präglade att vilja ha underhållning och vara sysselsatta.

Men var lugn!

Underhållning och sysselsättning kommer du att få under dygnets övriga tjugotre och en halv timme.

Men inte just nu.

Nu ska du bara sitta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar