söndag 2 mars 2014

Meditation 2 - Vaken

Det är tidig morgon. Visby vilar i dis. Gatorna ligger stilla.  
Jag öppnar fönstret. Känner den kalla luften mot mina händer.
Andas in och känner luften strömma in i min kropp.
Långt borta hörs en bil. Jag följer ljudet till det försvinner.
Jag sätter mig ned i min fåtölj. En lång stund.
Iakttar tystnaden.

Det är början till meditation.

Den som läser den här bloggen. Har kanske utifrån tidigare inlägg – sitta still - provat att sitta. Måhända i en fåtölj, i soffan, på en stol eller kanske på en kudde. Hur du har suttit spelar faktiskt ingen roll. Bara sittpositionen är komfortabel. I Shorinji Kempo sitter vi oftast i halvlotusställning bild). Vänster fot på höger lår. Jag har aldrig varit bekväm i den sittpositionen. Ryggsmärtor och ont i benen gjorde att meditationen ofta inte alls var meditation utan en kamp mot smärta. Idag sitter jag i en bekväm fåtölj/stol. Alltid samma stol. Det ger en tradition i mitt rum. 


Att se bilder som ovan ger intrycket att den kroppsliga positionen är det viktiga. Men det är bara en förutsättning för det inre. Det yttre avspeglar det inre. Min erfarenhet är att det går att sitta på många sätt. Det viktiga är att din rygg ska vara någorlunda rak, kroppen avslappnad och att du kan andas ledigt. Det räcker gott i början.

Det som är det centrala är din attityd till att meditera!

När du ska meditera på morgonen så fråga dig själv.
Vill jag träna mig på att vara uppmärksam och vaken? Vill jag vara här och nu?
Är det inte självklart kanske du skall krypa ned i din varma säng igen och somna om.

För mig är det alldeles tydligt. Glasklart.
Det är i just det här ögonblicket som hela mitt liv äger rum. Det är där min familj, mina vänner, arbete och fritid finns. Det är det enda men samtidigt mitt allt. Varje gång jag mediterar är det med attityden att hela mitt liv hänger på detta ögonblick. Och jag vet att det verkligen gör det.

Under någon vecka framåt - sitt med avsikten att lägga märke till ljud och tystnaden där i mellan. Lyssna inte medvetet. Sök inte efter ljud. När ljuden når fram till dig, granska dem inte. Uppmärksamt låter du ljuden bara passera.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar