söndag 9 mars 2014

Styrketräning 2

Jag har alltid varit intresserad av kontext. Hur isolerade delar sammanfogas till en helhet. Inom allt. Jag har läst hyllmeter av litteratur om fysisk- och mental träning, samhälle, filosofi och religion. Väldigt få böcker har levt upp till det som jag kallar helhet. Det mesta är väl analyserade men lösryckta idéer.

När jag gick på tränarutbildningen på Bosön hösten 2012 undervisade en herre från Svenska Tyngdlyftningsförbundet. Han visade hur tyngdlyftningens grundrörelser kan användas alla. Elitidrottsmän, motionärer och faktiskt även människor i rehabilitering. Det som skiljer är intensitet, vikt och mängd av träning. Det blev en ögonöppnare. Det närmaste jag någonsin kommit en helhetssyn inom träning. 

Nedan visar jag en av mig sammanställd bild av helheten. Det som efter 40 år öppnade mina ögon. Allt innan dess har varit ett självbedrägeri. 


Klicka på bilden. Studera den noga. Från vänster till höger. Följ pilarna. Se vilka muskler som aktiveras. Vilka rörelser som överlappar varandra. Upplev hur helheten växer fram.

Använd www.styrkeprogrammet.se som hjälpmedel för att söka att ut grundrörelserna. 

Jag ger dig här en första hjälp till grundövningar i knäböj:

Kom ihåg!

Vad du än gör - förvilla dig inte in i det lösryckta, isolerade och ofullständiga.

Sök helheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar